Raak mij aan! Touch me!

Na een aantal spannende maanden van films inzenden is het dan eindelijk zover: De winnaars voor Beste Groninger Film 2022 zijn bekend! 

Winnaar Categorie non fictie 2022

Ich flüstere mir zu

De film is een poëtisch portret van beeldend kunstenaar @antoniarehnen , die met analoge technieken een toverachtige wereld oproept.

Regie: Jelte van Lente en Hanne van der Velde

Duur: 10:32 min.

Ich flüstere mir zu

Winnaar Categorie Fictie 2022

Jäger

Klethoven 1974, politierechercheurs Bert en Frank zijn op missie om een mysterieuze arrestant op tijd over te dragen aan de Duitse autoriteiten. 

Regie: Julian Verkerk

Duur: 20:33 

Jäger

Winnaar Categorie Opdrachtfilm 2022

STROOMlab promotiefilm

Bij STROOMlab Emmen krijgen jongeren de kans om makers te worden. Met de juiste tools, locatie en hulp kunnen ze hun gekste dromen werkelijkheid maken. Ter promotie van deze creatieve plek werden wij gevraagd een opvallende film in elkaar te zetten. Met felle kleuren, uitzondelijke scenes en vrolijke muziek zetten wij het imago van Stroomlab op film. 

Regie: blksm media

Duur: 51 sec

STROOMlab promotiefilm

Winnaar Categorie OOG TV Talent Award 2022

Joram: Quid Pro Quo

Deze film speelt zich af op de Groninger straten en belicht de intieme en onzichtbare delen van Joram, zijn werk en zijn studio: de straat. De straat, met als wet: "QUID PRO QUO".  Zowel de bewoners als bezoekers van de straat worden vastgelegd door Joram zijn rauwe, confronterende en intieme portretten. In de film komen Joram en de vele mensen die hij portretteert aan het woord over Joram, zijn werk en het leven. De maker van de film gaat écht in gesprek gaat met Joram en de geportretteerden. Hierdoor krijg je bij het kijken van deze film een unieke kijk in een vaak onzichtbaar deel van de samenleving.

Regie: Igor de Boer

Duur: 42 min

Joram: Quid Pro Quo

Winnaar Publieksprijs 2022

FINN

Mijn afstudeerfilm van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie. Een film gebaseerd op persoonlijke ervaringen verwerkt tot een fictieverhaal geheel opgenomen in mijn thuisprovincie Groningen. 

Regie: Arion Ritzema 

Duur: 12:12 min 

FINN

Vakjury

De vakjury die de winnaars in de vier categorieën hebben gekozen, zijn:

• Schrijver en filmrecensent bij de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden, Asing Walthaus
  • Acteur, regisseur Jörgen Scholtens.
  • En als juryvoorzitter, bekroonde documentairemaker Suzanne Raes.
Lees meer
Vakjury

Meer weten over de makers?

Als je meer wilt weten over de films en filmmakers, kijk dan hieronder naar De Filmclub met Genomineerden Beste Groninger Film 2022. 
Productie: Roxane Schreiber, Bear Cinema Rentals. Presentatie René Duursma.