Raak mij aan! Touch me!

Filmprogrammeur Ruben blogt over zijn verwachtingen van het oudste filmfestival ter wereld.

Ruben Allersma (35) is filmprogrammeur bij het Forum en zijn favoriete film (al kun je dat een filmprogrammeur eigenlijk niet vragen natuurlijk) is Dead Man van Jim Jarmusch.

Speciaal voor jou blogt Ruben over zijn werk op het filmfestival van Venetië. In dit eerste blog lees je naar welke premières hij het meest uitkijkt en vertelt hij wat er speelt rond deze titels en regisseurs.

8908

Dinsdag 31 augustus

Vandaag vertrek ik voor de tweede keer naar het prestigieuze filmfestival van Venetië, om films te scouten voor het Forum en na lange tijd weer collega-programmeurs en distributeurs te ontmoeten. Het oudste filmfestival ter wereld wordt sinds 1932 gehouden op het Lido, een idyllisch mediterraans eiland vlak naast het hart van de beroemde stad.

Naast het heerlijke Italiaanse eten is ook het filmprogramma om je vingers bij af te likken, met de nieuwste films van makers als Pedro Almodóvar (Volver), Denis Villeneuve (Blade Runner 2049), Jane Campion (The Piano), Pablo Larraín (Jackie) en Paolo Sorrentino (La Grande Bellezza).

Almodóvar, die het festival opent met Madres paralelas (met Penelope Cruz in de hoofdrol), zorgde onlangs voor ophef doordat Instragram zijn filmposter verwijderde omdat er een -hou je vast- vrouwelijke tepel op te zien is. Moederbedrijf Facebook kreeg een stortvloed van kritiek over zich heen en plaatste de foto terug.

Villeneuve’s langverwachte maar door Corona uitgestelde sciencefiction-epos Dune is in Venetië voor het eerst op het grote doek te bewonderen. Kort na de wereldpremière zal de film in Amerika direct ook op streamingdienst HBO Max uitkomen. Een noodgedwongen beslissing volgens de producent: in Amerika mag je alleen met een vaccinatiebewijs naar de film, waardoor er lage bezoekersaantallen worden verwacht. De beslissing om direct ook on demand te gaan, is echter onvergefelijk volgens Villeneuve zelf. In een interview zei hij: “Dune kijken op tv is alsof je met een speedboat in een badkuip probeert te varen.”

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Jane Campion won in 1993 in Cannes als eerste vrouwelijke filmmaker een Gouden Palm voor The Piano. Netflix-film The Power of the Dog, met hoofdrollen voor Kirsten Dunst en Benedict Cumberbatch, is haar eerste speelfilm sinds 2009 en wordt nu al genoemd als Oscarfavoriet.

Pablo Larraín zal ongetwijfeld indruk maken met Spencer, zijn biografische film over prinses Diana (gespeeld door Kristen Stewart), en Oscarwinnaar Paolo Sorrentino maakte met The Hand of God schijnbaar zijn meest persoonlijke film tot nu toe.

Dit is nog maar een kleine greep uit het ijzersterke en omvangrijke programma. Na tien dagen hoop ik tussen de veertig en vijftig films mee naar Groningen te nemen om de komende tijd onze filmprogrammalijnen voor de rest van het jaar en 2022 uit te kunnen stippelen.

Het is lastig te voorspellen welke film dit jaar de hoofdprijs van het festival, de Gouden Leeuw, zal winnen. Voor de makers is het spannend, aangezien Venetië erom bekend staat een belangrijke springplank te zijn voor de Oscars. Dat bewees Chloé Zhao vorig jaar met Nomadland, die na haar Gouden Leeuw de Oscars voor Beste Film én Beste Regie won. En ook eerdere Gouden Leeuw-winnaars Joker, Roma en The Shape of Water schopten het ver bij de Oscars.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Zhao keert dit jaar trouwens terug naar Venetië, om als jurylid mee te beslissen over de nieuwe winnaar. Dat doet ze onder leiding van juryvoorzitter Bong Joon Ho - als het goed is hoef ik niet uit te leggen wie dat is, over Oscarsucces gesproken.

Nieuwsgierig naar mijn ervaringen op het filmfestival? Over twee weken heb ik tussen de veertig en vijftig films gezien en lees je op Platform F en in de filmnieuwsbrief alles over de titels die je in de gaten moet houden.

Filmnieuwsbrief